Wednesday, January 20, 2010

Hutang...


Aku jadi bankers secara tak rasmi bulan ni...


Ramai pulak orang yang berhutang dengan aku...mula-mula abg ipar aku 3 bulan tal bayar kereta..pastu anak sedara aku kat poli...biasa lah student slalu sengkek..aku paham sangat student arkitek...banyak pakai duit...pastu adik aku..dah keje 5 tahun...tak pernah pikir nak menyimpan...make up kereta habis beribu-ribu...tak paham aku...anyway semua dia orang tu memerlukan pertolongan....tika dia susah aku tolong..mana tau ALLAH swt nak uji aku..esok aku pulak susah...sekelip mata saja kalau ALLAH swt nak uji...hutang wife aku dengan bank sebab jadi penjamin kawan dia pun aku yang bayar tiap bulan...orang macam ni pun ada....tak faham aku...10 tahun terpaksa aku menanggung hutan gorang...


Semalam jiran depan rumah...cakap terdesak perlukan duit...minta dari aku jugak...agaknya aku ni muka RM...muka orang kaya kot!!!..hahaha...walaupun aku pun sengkek jugak...tapi selagi terdaya insyallah aku tolong...


Aku tak pernah berhutang dengan orang...air mata mak aku sudah cukup menceritakan peritnya berhutang dengan orang...dalam islam berhutang boleh membawa kepada kekufuran. Aku hanya berhutang dengan bank..melambak hutang aku dengan bank..hutang kereta...hutang rumah..hutang kad kredit...banyak lagi lah hutang aku dengan bank..


Dalam hidup aku, aku hanya berhutang dengan seorang saja...FAIRUZ...kawan baik aku...masa keje bersama...masa belajar kat itm sama...masa belajar kat glasgow sama....semua orang kata aku ngan dia tak boleh berpisah..aku dgn FAIRUZ memang unik...minat aku ngan dia sama..BOLA!!!...hari lahir aku ngan dia pun sama...


Masa dia kene kanser otak..aku tak sempat jenguk dia..di Sarawak....sekarang ni aku pun tak tahu dia kat mana...aku ada dengar...dia nak keluar dari bayang-bayang aku...sebab semua orang kata...Fairuz dgn edi mana boleh berpisah...ermmm...lepas dia sembuh dari kanser tu..last aku jumpa dia...semoga ALLAH memberi kesihatan kepada sahabat aku tu..


Orang kata aku tak boleh bukak bisnes..sbb aku terlalu kesian kan orang...nak bisnes kene hati kering....betul ke?..


errmmm..


betul kot...ALLAHUALLAM...







No comments:

Post a Comment