Tuesday, January 19, 2010

KOMUTER

Lama tak naik komuter. Bila entah kali terakhir aku naik komuter, 3 tahun lepas kot. Tadi aku naik komuter. Balik lewat dari tempat keje sbb banyak keje. Lama dah tak balik malam-malam dari tempat keje. Banyak keje di pejabat tu. Dulu ramai pembantu, sekarang ni semua kene buat sendiri, bila entah nak datang pembantu. Nasib badan...buat projek besar..urgent pulak. Pastu menteri sendiri yang monitor...nasib..

Stesen komuter bank negara tu dah berubah rupanya. Aku pun tak sedar, banyak kemudahan kat situ, tempat sembahyang, luas, ruang legar, tempat duduk...selesa...ermmm..ok la perubahan yang baik. Aku jer tak sedar..tambang pegi ke kajang pun aku dah lupa...tak ada duit kecil..bagi RM50..cebik jer muka awek penjaga kaunter tu....cun dia masa tarik muka masam...hehehe

Sampai di stesen pukul 8.15..tertera di papan kenyataan elektronik..tren ke seremban pukul 8.10..fuh!!..tepat pada masanya...tunggu sampai 8.20 tren tadak jugak...last-last pukul 8.45 baru sampai. Nampaknya tak berubah jugak KTMB...fasiliti jer berubah...perkhimatan sama jer..Masa dalam perjalanan pun sama, asyik berhenti tak tentu pasal...sampai di stesen sentral tak pasal-pasal berhenti..kenapa?...sbb nak bagi laluan pada tren ekspress wau..ada ka camtu..
150 tahun perkhidmatan KTMB..masih tidak tahu objektif bisnes...'cutomer focus'...sampai bila..nak tiba 2020..takkan perkhidmatan masih camtu..tak paham!!! Teringat janji mantan perdana menteri sebelum ini..naik jer takhta cakap nak improve pengangkutan awam...tak buat pun!!..cakap jer...perdana menteri sekarang pun sama gak..naik jer takhta naik kenderaan awam sama ngan rakyat...janji nak improve...tapi cakap jer...janji tinggal janji...inilah nasib rakyat marhain yang naik kenderaan awam...pemimpin naik kenderaan harga berjuta tapi tak pernah merasa susah, perih jerih rakyat mencari rezeki tak pernah rasa.

Dalam komuter dari bank negara...dipenuhi oleh warga myanmmar..bangla dan indon..sekerat dua kerat jer bangsa 'malaysia'. Disuatu sudut ada 3 budak perempuan remaja melayu, seorang pengkit, seorang seksi, seorang rock. Tanpa segan silu budak pengkit tu dok cium-cium budak seksi tu..tanpa pedulika orang sekeliling..apa nak jadi ngan budak zaman sekarang. Aku berdiri kat depan dia pun dia orang buat donno jer...apa nak jadi. Astaghfirullah hal azim...Rasa nak sepak pun ada...rasa kesian pun ada....rasa sedih pun ada....

Lepas stesen sentral berduyun-duyun orang masuk. Stesen sentral memang ramai orang naik. Aku memang tak duduk, walau banyak tempat kosong. Bagi peluang kat orang lain yang lebih memerlukan. Ada pulak kutu mat rock dengan tak malunyer duduk satu seat yang kosong padahal auntie yang penuh barang kat tangan (beg plastik sogo) berdiri kat tepi dia. errrmm...ini lah warga malaysia..masih tak berubah!!

Tren agak laju...bunyi bising jugak..tapi suara brother india yang bercakap ngan henpon lagi kuat. Macam tak ada orang dalam tren tu..dengan gaya tangan dan badan sekali..punya kuat dia cakap..tak paham!...tak paham!...dah memang jenis bangsa ni kot..nak tergelak pun ada.

Lepas stesen salak selatan masuk plak couple budak cina. Pakai punyalah seksi...pastu dok berpeluk, bergesel...macam kat umah dia plak...agaknya sekarang ni dah jadi pemandangan biasa kot dalam komuter, aku jer tak tau..aku yang ketinggalan zaman kot. Lepas stesen tasik selatan ada plak couple budak melayu, pakai tudung budak tu chubby, sama gak perangai ngan couple cina tu..dok bergesel, cubit-cubit,...kalau budak cina tadi aku tak rasa apa-apa...ini budak melayu aku rasa nak sepak jer...agaknya kalau aku sepak..aku yang akan kene belasah ngan orang dalam tren kot...zaman dan berubah...masyallah!!!..teringat aku kat anak-anak aku..dina, trisyia, irsyad..ikhwan...ya ALLAH...berilah aku kekuatan untuk mendidik mereka menjadi hamba mu yang taat dan soleh!!..

Di belakang aku ada budak-budak cina dan india...3 orang...dua lelaki sorang perempuan... pelajar kolej agaknya...dari penampilan dan buku yang dibawa...mereke bercerita pasal subjek yang mereka ambil..pasal perkara-perkara ilmiah...bertutur dalam english yang lancar...inilah beza bangsa cina, india dan melayu...salah siapa wujudnya perbezaan ini?..salah pemimpin?..salah pembangunan?..salah ibu bapa?..aku sendiri pun tak der jawapan..tapi yang pasti pemimpin dan ibu bapa ada sahamnya di akhirat nanti..

Lepas stesen serdang...dah tak ramai orang...tiba2 teringat pada kasih..apa dia buat agaknya...kasih sibuk sekarang...aku pun sibuk... nak buat camana...lama tak sembang panjang dengan kasih...abg rindukan kasih...

Semalam sempat chat sekejap ngan kasih...ermmm...lepas jugak rindu abg pada kasih...abg sibuk tahap ultraman sekarang kasih...bukan setakat di pejabat...pelajaran abg pun sedikit terabai sekarang...dan abg tahu kasih juga sibuk. Harap kasih sihat dan sentiasa dalam lindungaNya...

Abg harap dapat sembang panjang dengan kasih..bila ada waktu terluang...insyallah...abg gembira kalau dapat sembang dengan kasih. Kasih memberi kegembiraan pada abg...walaupun tahu satu hari ianya akan berakhir...

No comments:

Post a Comment