Sunday, January 24, 2010

SULTAN MAHMUD MANGKAT DIJULANG...



22hb Jan ...Sultan Johor...sultan iskandar mangkat...semoga rohnya dicucuri rahmat oleh ALLAH swt..hari ini dalam berita ada blogger yang dikatakan telah memberikan pendapat yang bebau fitnah dan kutukan..so kene siasat la blogger tu..aku tak mahu la memberikan pandangan yang kurang elok berkenaan dengan orang yang telah mati. Memang tak elok kita membicarakan tentang keburukan seseorang yang telah tiada..tapi teringat pulak pada kes Dato' Hassan Din dan Komando Adam yang mengamuk di Chow Kit dulu...ermmm..apa agaknya yang berlaku pada Adam tu hari ni..Allahuallam...





Negara kita ada ramai raja...tak macam negara lain dalam dunia ni...negara kita satu-satunya negara dalam dunia ni yang ada sampai 9 raja. Melaka yang berempayar seluruh nusantara dulu tak der pulak sultan, kesian negeri Melaka. Pada tahun-tahun mendatang sultan kelantan, sultan kedah dan sultan pahang nampak macam dah tak lama..insyallah pemangku raja yang ambil alih akan semoga lebih matang dan berpendidikan. Kita masih perlukan raja, orang melayu perlukan raja sebagai payung. Bukan hanya sebagai lambang tapi pelindung sekiranya berlaku kekacauan atau perselisihan dalam masyarakat majmuk. Majlis raja-raja juga penjaga hal adat istiadat dan agama islam. Harapan aku semoga pemangku raja dan sultan baru ni seperti Tengku Faris, Tengku Abdullah, Sultan Ibrahim, Tengku Nazrin dan Sultan Idris adalah sultan generasi baru yang lebih berpendidikan dan tahu isi hati rakyat marhain.



Tapi hakikatnya sultan dan raja kita tak sebegitu. Jangan di ulang kisah Sultan Mahmud seperti dalam gambar klasik lakonan Nordin Ahmad tu. Tapi kalau berterusan begini aku risau jugak, ianya akan berulang dan lebih teruk dari M. Amin yang diusung dan dijulang seperti dalam gambar klasik tu.

Semoga Malaysia lebih maju, aman, makmur dan syiar islam akan lebih bersinar di bawah naungan sultan-sultan yang lebih bijak dan cakna.








AMIN...

No comments:

Post a Comment