Friday, January 22, 2010

TERLEBIH HIBURAN...

Semakin meluat dengan sebuah syarikat televisyen swasta yang pada aku terlebih-lebih dalam memberi hiburan kepada umum...syarikat penyiaran tersebut yang terkenal dengan program seperti JOM HEBOH...MELODI...TERJAH...dan ntah apa-apa lagi program nya yang pada aku langsung tak memberi faedah kepada rakyat..khususnya remaja..

Baru-baru ini berlangsung acara kemuncak tahunan AJL...yang ke berapa pun aku dah tak tahu...masa aku kecik-kecik dulu aku ingat la...aku pun pernah tengok jugak..tapi sekarang ni langsung aku tak layan..,bukan sehari dua...malah 3 bulan sebelum tu publisiti rancangan tersebut dah di uar-uarkan...dah habis nyanyi...lagi ada publisiti..post mortem la..mcm-mcm lagi...khabarnya 5 juta penonton menonton AJL semasa ianya bersiaran.

Tak kisah la..brapa juta pun...tapi beberapa perkara yang patut direnung...tak cukupkah lagi hiburan kat malaysia ni?? perlu ke ada yang terkinja-kinja macam beruk kat bawah pentas tu?...ada faedah ke program AJL tu? tak dinafikan syarikat penyiaran tersebut ada program-program berbentuk ilmiah dan informatif...tapi jgn plak nak dijadikan imbangan atau alasan untuk menyiarkan program-program yang tak berfaedah. Nahdatul ulama indonesia mengharamkan rakyatnya menonton sebuah rancangan yang berbentuk seperti MELODI..rancangan yang membicarakan isu-isu artis...yang langsung tidak memberikan faedah kepada rakyat....ini patut direnungi. Bila ada isu penggunaan kalimah ALLAH oleh gereja kita berebut nak jadi juara menentang penggunaan tersebut...tapi dalam hiburan melampau oleh remaja kita senyap membisu...agaknya juara-juara ini pun suka menonton rancangan seperti ini.

Terkejut jugak bila ada seorang kawan aku tu...rakan sekolah aku..dengan bangganya dia published foto-foto dia sekeluarga dalam facebook pergi AJL...ermmm...kawan aku tu..bukan orang lain..nak komen tak brani...nanti dia tuduh aku bidaah la plak...

Aku bukan tak minat musik...agaknya akulah orang yang paling cekap dalam soal-soal lagu ni..masa kecik-kecik dulu...aku sanggup berkayuh basikal pergi pekan Jerteh sebab nak pergi beli kaset...dekat umah aku bukan ada player pun...dengar kat rumah kawan jer..tiap-tiap ahad aku mesti pergi umah kawan aku tu sebab nak dengar carta minggu ini..Begitulah aku dengan musik...aku minat...aku dengar dan tahu macam-macam lagu...dari rock hingga ke lagu p.ramlee. Agaknya kalau bukan kerana ayah aku, aku dah jadi pemuzik kot...sbb nak jadi penyanyi suara aku tak sedap. Ayah aku cukup anti hiburan muzik, radio tak pernah ada kat rumah sampai sekarang!!...Bila aku dah keje, tua camgini aku berterima kasih banyak-banyak kat ayah aku, memang sudah ketentuan ALLAH swt aku dapat ayah camtu.

Usahlah berdebat soal halal haram program seperti AJL atau mana-mana konsert pun, hukumnya tetap sama, haram!...tapi kerana nak menghalalkannya maka macam-macam hadis akan timbul. Kenapalah pemimpin hari ni susah sangat nak fikir bahawa hiburan-hiburan seperti ini lah yang menyumbang kepada salah satu faktor kerosakan akhlak anak-anak muda hari ini. Jenis-jenis muzik indi, metal, thrash, rap dan ntah apa-apa lagi yang berasal dari barat yang kekadang tak boleh masuk ditelinga aku yang bukan hanya tak ada seni malah banyak berlatarbelakangkan kekufuran.

Sekarang ni aku minat lagu dari indon tu...ermmm...kekasih gelapku...harap-harap dia kat BM tu pun minat jugak...tapi kalau dia tak minat pun tak per...aku boleh syok sendiri jer...hahaha...ketika masih boleh layan ni aku layan....nanti suatu hari lagu tu akan jadi kenangan...heheheh :)

No comments:

Post a Comment