Thursday, January 21, 2010

POLITIK & RASUAH...

Politik ada dimana-mana...politik pejabat, politik negara, ntah apa-apa politik lagi...dalam projek aku pun dah start dah politik campurtangan...bos besar aku tanya semalam.."D!... kontraktor XXX sdn bhd tu lepas tak penilaian tender projek tu?"...terkedu jugak nak jawab..camana nak jawab eh?...



Dah tentu XXX sdn bhd tu tak lepas...tak layak pun..kontraktor ali baba...camana nak lepas..ceeehh!!!...aku kene berpegang pada prinsip...kalau dia nak suruh masuk jugak kontraktor tu...aku tak nak sign!!..dia lah yang sign...aku tak nak jadi kambing hitam!!!...baik jadi kambing putih...atau jadi kambing betul..tak yah pikir benda ni..tak yah bertanggungjawab..tahu makan rumput jer...



Bila ada politik tentu ada rasuah...itu sudah jadi sinonim...aku tak nak terlibat...aku tak mahu menjawab di hari hisab nanti...nauzubillah...semalam pun dalam berita penjawat awam di pahang kene cekup rasuah seks dan rasuah wang...sbb kes curi pasir...makin teruk moral penjawat awam...



Sebagai penjawat awam...lagi-lagi aku sebagai QS kanan JKR..aku memang dekat dengan rasuah....pendek kata...aku dengan rasuah tu umpama sebelah menyebelah sahaja...hanya tepuk dada tanya iman...Alhamdulillah aku banyak terlibat dengan program anti rasuah cawangan aku...aku sebagai pegawai integriti..banyak program suruhanjaya anti rasuah aku kendalikan...alhamduillah..itu boleh menjauhkan diri aku dengan perkara jijik tersebut...lagi-lagi bila aku fikir balasan ALLAH swt di dunia bukan hanya pada aku...tapi pada anak-anak aku, isteri aku...cucu cicit aku...adik beradik aku....ermmm..jauhkanlah..



Tahun lepas aku jadi wakil JKR ke program NKRA bawah Tan Sri Nazri Abd Aziz yang PM lancar awal tahun ni...teruk aku kat situ...nak exam PTK masa tu...nak exam master lagi...duduk 3 minggu kat hotel tu..last-last aku tarik diri...aku tahu sangat lah NKRA...topeng jer lebih...bukan nak banteras rasuah sangat pun...politik! politik! politik...anyway harapan aku semoga niat yang baik diberikan hasil yang baik..tak mahu prejudis...!!!

No comments:

Post a Comment