Friday, January 1, 2010

PULUT LEPA

Pulut lepa memang sinonim dengan aku...aku membesar dengan pulut lepa. Pulut lepa di kampung aku tidak sama dengan pulut lepa di Kuala Lumpur. Pulut lepa yang mak aku buat berintikan ikan dan pulutnya lebih lemak dan sedap. Kalau di Kuala Lumpur berintikan kelapa dan pulutnya kurang sedap.

kata orang pantang lepa...nanti habis la pulut lepa...mak aku memang pakar buat pulut lepa. Satu kampung memang tahu pulut lepa mak aku memang sedap. Mak aku juga pakar buat ketupat palas. Kalau dimusim perayaan banyak la tempahan ketupat orang kampung yang mak aku terpaksa buat. Katanya kalau tak dibuat nanti terasa hati..maka dia terpaksa bersengkang mata buat ketupat sampai pagi.

Mak aku dah biasa camtu...dari aku kecil sampai sekarang..kerjanya buat kuih..mcm2 kuih dia buat..kuih bengkang...akok..mcm lagi...aku pun kekadang tak tahu nama kuih tu... mak aku hampir separuh dari usianya buat kuhi saja...tak ada keje lain. Dengan berkat rezeki mak aku buat kuih la aku dapat hidup begini sampai hari ini...ALHAMDULILLAH...

Orang lain tak mungkin dapat mengerti betapa susahnya buat pulut lepa tu..kecuali mak aku...pulut lepa dia tu dijual digerai-gerai nasik berlauk waktu pagi. Masa petang barulah dia pegi ambik hasil jualan disetiap kedai. Kekadang aku kene hantar kat kedai-kedai waktu pagi.

Dari jualan buat pulut lepa tu la aku dapat bersekolah...sampai jadi camni hari ni...

Aku sentiasa rindu pulut lepa mak aku...

No comments:

Post a Comment