Tuesday, January 5, 2010

KUPASAN ILMU

Sedikit ilmu dari ceramah Ustaz Ibrahim di Surau Jenaris, Kajang Selangor sebentar tadi. Sebab aku hadir dah lewat so, aku dapat separuh jer dari ilmu yang disampaikan. Adalah penting dalam memahami maksud bacaan dalam sembayang bagi tujuan khusyuk dalam sembahyang. Digalakkan membaca surah yang difahami maksud walaupun surah tersebut pendek berbanding surah yang panjang jika tak difahami maksudnya.

Paling menarik adalah dialog Junjungan Besar Nabi Muhammad Saw. dengan ALLAH swt iaitu 3 baris pertama dalam tahiyyat akhir. Rasulullah saw memberi salam kepada ALLAH swt. "Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah" ALLAH swt menjawab "Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya" dan Rasulullah saw menjawab "Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh" dialog ini didengar oleh malaikat izrael dan malaikat izrael menjawab "Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya".

Ustaz menambah lagi situasi semasa dimana ibu bapa yang tidak menekankan soal sembahyang kepada anak-anak adalah sesuatu yang serius dan boleh membawa kepada ancaman agama islam. Isu penggunaan kalimah ALLAH swt oleh gereja boleh membawa kekeliruan dan kerosakan akidah kepada generasi baru. Apa akan jadi jika ALLAH dalam gereja atau masjid adalah sama?. Bagaimana kalau generasi baru ini atau anak-anak kita tidak faham agama. Seluruh umat islam perlu bangun menentang penggunaan kalimah ALLAH oleh pihak penganut kristian di Malaysia.


Sekian.

No comments:

Post a Comment